środa, 29 czerwca 2011

"Problemy współczesnej Afryki. Szanse i wyzwania na przyszłość"


Na początku czerwca w krakowskim Instytucie Bliskiego i Dalekiego Wschodu odbyła się Ogólnopolska Konferencja Naukowa poświęcona problemom afrykańskiego kontynentu. Zgromadziła ona przedstawicieli różnych nurtów akademickich, których połączyło zainteresowanie problemami Czarnego Lądu. I tak na konferencji zostały poruszone zachodzące w Afryce przemiany społeczne, polityczne i gospodarcze. Konferencja rozpoczęła się przedstawieniem statystyk związanych z Afryką. Większość z nich skupiała się na problemach związanych z biedą, niedożywieniem czy też niskim poziomem edukacji. Tych pozytywnych było raczej niewiele- dotyczyły one wzrost wskaźnika PKB w Mozambiku i Ugandzie. Słowem wstępu zostały również przedstawione pokrótce Milenijne Cele Rozwoju dla kontynentu afrykańskiego ,które zakładają m.in. wyeliminowanie skrajnego ubóstwa, wprowadzenie powszechnego nauczania na poziomie podstawowym, równouprawnienie kobiet czy tez nawiązanie globalnej współpracy.
W części właściwej konferencja składała się z 4 paneli poświęconych kolejno afrykańskiej różnorodności kultur; przezwyciężaniu konfliktów zbrojnych w Afryce; suwerenności, niepodległości, państwowości i wreszcie edukacji w Afryce. Tematyka prezentowanych referatów była szeroka - można było posłuchać wystąpień m.in. o Rwandzie, sytuacji językowej w RPA, somalijskim procesie pokojowym czy dyskryminacji Pigmejów w DRK. Po każdym panelu następował czas na dyskusję i zadawanie pytań referentom.
Konferencja starała się poruszyć problemy istotne z punktu widzenia interesów społeczności międzynarodowych. Nie udało się jej jednak uniknąć pułapki pewnego banału - dużo dramatycznych statystyk i teoretycznego gadania. Było również sporo treści, które niestety nie wniosły nic nowego w naszą dotychczasową wiedzę na temat tego kontynentu. Pomimo tych niedociągnięć, nie można jednak zarzucić niekompetencji jej uczestnikom - każdy referent posiadał dużą wiedzę (nie tylko teoretyczną, ale często i empiryczną) na temat prezentowanego przez siebie zagadnienia. Wpłynęło to na niewątpliwie wysoki poziom prowadzonych dyskusji.

Alicja Szwarczyńska
etnologia, I rok
SEKCJA AFRYKAŃSKA

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz